فیلم بیشتر »»
کد خبر ۵۷۴۶۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۰ - ۰۴-۰۹-۱۳۹۶
کد ۵۷۴۶۳۳
انتشار: ۰۸:۱۰ - ۰۴-۰۹-۱۳۹۶

ارتباط ویتامین B و ابتلا به سرطان

عصر ایران
گاهی اوقات مصرف بیش از اندازه یک چیز خوب نیز می تواند مضر باشد و این مساله به نظر می رسد در مورد ویتامین های B نیز صادق است.

ویتامین های B برای بدن بسیار مفید هستند. به عنوان مثال، ویتامین B12 به حفظ سلامت عصبی کمک می کند و از دو بیماری مغزی جدی یعنی آلزایمر و پارکینسون پیشگیری می کند.

ارتباط ویتامین B و ابتلا به سرطان 

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ایزی هلث آپشنز"، همچنین، ویتامین B12 و فولات نشان داده اند که علائم اسکیزوفرنی را کاهش می دهند، و ویتامین B12 با سلامت بهتر استخوان پیوند خورده است.

اما گاهی اوقات مصرف بیش از اندازه یک چیز خوب نیز می تواند مضر باشد و این مساله به نظر می رسد در مورد ویتامین های B نیز صادق است.

مطالعه ای جدید مصرف دوزهای بالا از مکمل ویتامین B با خطر افزایش یافته یک بیماری جدی، یعنی سرطان ریه، که زندگی انسان را در معرض تهدید قرار می دهد، پیوند خورده است.

پیش از مصرف مکمل فکر کنید ...

پژوهشگران دانشگاه اوهایو به تازگی دریافتند که مصرف دوزهای بالا از مکمل های ویتامین های B6 و B12 به مدت 10 سال یا بیشتر می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه در مردان را افزایش دهد.

خطر ابتلا به سرطان ریه در مردانی که به مدت 10 سال 20 میلی گرم ویتامین B6 یا 55 میکروگرم ویتامین B12 مصرف کرده بودند، 30 تا 40 درصد بیشتر بود.

به طور خاص، خطر ابتلا به سرطان ریه در مردانی که سیگار می کشیدند و دوز بالا از ویتامین B6 دریافت می کردند سه برابر بیشتر بود، و این خطر برای افراد سیگاری که دوز بالای ویتامین B12 دریافت می کردند چهار برابر بیشتر بود.

و این نخستین باری نیست که دوزهای بالا از ویتامین های B با خطر افزایش یافته ابتلا به سرطان پیوند خورده اند.

مطالعه ای که در سال 2009 انجام شد نیز نشان داد که خطر ابتلا به سرطان در افراد مبتلا به بیماری قلبی که مکمل اسید فولیک و ویتامین B12 مصرف می کردند 21 درصد بیشتر بود. و بار دیگر بیشترین میزان خطر با سرطان ریه مرتبط بود.

البته باید به این نکته توجه داشت که در هر دو مطالعه ذکر شده مصرف بیش از اندازه ویتامین های B با خطر ابتلا به سرطان پیوند خورده اند. به عنوان مثال، مردانی که در مطالعه دانشگاه اوهایو مورد بررسی قرار گرفتند، 11 برابر مقدار توصیه شده ویتامین B6 و 23 برابر مقدار توصیه شده ویتامین B12 را برای دوره زمانی 10 ساله مصرف کرده بودند.

هر دو مطالعه یادآوری خوبی برای حفظ احتیاط در زمینه مصرف مکمل ها محسوب می شوند.

بسیاری از مکمل های ویتامین B موجود در بازار حاوی دوزهای بیش از میزان توصیه شده این ویتامین های سالم و مفید هستند.

چه میزان ویتامین B مصرف کنیم؟

بدن و مغز برای ارائه عملکرد درست و سالم به میزان کافی از ویتامین B نیاز دارند. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که همانند بسیاری دیگر از ویتامین ها، مصرف منطقی مکمل ها بهترین گزینه محسوب می شود.

میزان بیش از اندازه کم می تواند مشکل آفرین باشد، اما آشکار است که میزان بیش از اندازه زیاد نیز با برخی پیامدهای جدی گره خورده است. دوز توصیه شده ویتامین B6 1.3 تا 1.7 میلی گرم در روز و دوز توصیه شده برای ویتامین B12 2.4 میکروگرم در روز است.

یکی دیگر از نکات مهمی که مطالعه دانشگاه اوهایو نشان داد خطر افزایش یافته ابتلا به سرطان در نتیجه مصرف مکمل های ویتامین های B6 و B12 به صورت مستقل و نه در قالب یک مولتی ویتامین یا مصرف مواد غذایی سرشار از این ویتامین بوده است. در نتیجه، این روش ها امن‌ترین گزینه ها برای دریافت ویتامین های B به میزان کافی و بدون افزایش خطر ابتلا به سرطان هستند.

و برای اطلاع زنان باید به این نکته اشاره داشت که ظاهرا خطر افزایش یافته ابتلا به سرطان برای آنها اعمال نمی شود. اما این به معنای آن نیست که می توانند بیش از اندازه ویتامین های B را مصرف کنند. به گفته پژوهشگران، پژوهش های بیشتری در این رابطه باید صورت بگیرند.

از جمله منابع غذایی خوب برای ویتامین های B می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- شیر تهیه شده از دام های تغذیه شده با علف

- تخم مرغ

- برنج قهوه ای

- ماهی

- حبوبات

- مرغ

- بوقلمون

- قارچ

- گوشت گاو تغذیه شده با علف

- دانه های کدو تنبل

- چغندر

- سبزیجات برگدار سبز تیره

- پاپایا

- پرتقال

- طالبی

- موز

 

اگر به هر دلیلی تصمیم به مصرف مکمل ویتامین های B6 و B12 گرفته اید، پیش از این کار با پزشک خود مشورت کنید.

ارسال به دوستان
وزیر خارجه ایتالیا به ترامپ: جنگ علیه ایران جنگ ما نیست مصرف این عطرها می‌تواند منجر به حساسیت تنفسی و اختلالات هورمونی شود امام جمعه اهواز: بیکار کردن جوانان ممنوع است هند بار دیگر کاردار آمریکا را احضار کرد پیش‌بینی جام جهانی ۲۰۲۶ با جایزه؛ شمش طلا در انتظار برندگان لیگ ۲۴ عیار اکسیراز آمریکا شماری از مهاجران ایرانی ،افغانستانی، گرجستانی و ترکیه‌ای را راهی آفریقای مرکزی کرد تفاهم‌نامه ایران و آمریکا چه مسائل و موضوعاتی را در بر می‌گیرد؟ استاندار خراسان رضوی: حداقل ۸ تا ۱۰ میلیون نفر در مراسم تشییع پیکر رهبر شهید انقلاب حضور خواهند داشت بلومبرگ : توافق تهران- واشنگتن یکشنبه آینده در ژنو امضا می شود رابطه کارفرما و کارمند در دورکاری: هشداری برای مدیرانی که فقط گزارش ها را می‌بینند، نه انسان ها را آتش‌سوزی در مرکز نگهداری معلولان مسجدسلیمان/ ۱۰ نفر مصدوم شدند پس‌لرزه‌های روانی جنگ/ حال روان جمعی چطور است؟   بازگشت «عاطفه» به خانۀ دل؛ چرا بیش از پیش به صلحِ دل‌بَر نیازمندیم؟ سه غول کهنسال فناوری از دهه ۲۰۰۰ (+عکس) معماری بنای یادبود پوپینا در صربستان (+عکس)