فیلم بیشتر »»
کد خبر ۵۹۱۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۴ - ۲۰-۱۱-۱۳۹۶
کد ۵۹۱۹۰۹
انتشار: ۱۷:۳۴ - ۲۰-۱۱-۱۳۹۶

خورشید تا سال 2050 "کم نورتر" خواهد شد

عصر ایران
لکه خورشیدی ناحیه‌ای بر روی سطح خورشید (فوتوسفر) می‌باشد که به وسیله فعالیت‌های شدید مغناطیسی بوجود می‌آید که مانع از انتقال گرما می‌شوند، این ناحیه‌ها به علت کاهش درجه حرارت سطح به وجود می‌آیند.

محققان پیش‌بینی کردند، تا اواسط قرن جاری، ممکن است خورشید، تابش‌های کمتری ساطع کرده و تا چند دهه بعد، سردتر و تاریک‌تر خواهد شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک‌تایمز، دانشمندان می‌گویند: کاهش دمای خورشید به دلیل پدیده "کاهش عظیم" خواهد بود. این پدیده یک دوره زمانی است "لکه‌های خوشیدی" کمتری تشکیل می‌شود و"مغناطیس" خورشید کاهش یافته و اشعه "فرابنفش" کمتری به سطح سیاره ما تابیده می‌شود.

لکه خورشیدی ناحیه‌ای بر روی سطح خورشید (فوتوسفر) می‌باشد که به وسیله فعالیت‌های شدید مغناطیسی بوجود می‌آید که مانع از انتقال گرما می‌شوند، این ناحیه‌ها به علت کاهش درجه حرارت سطح به وجود می‌آیند.

دانشمندان معتقدند این پدیده در"فواصل نامنظم" و ناشی از "نوسانات تصادفی" مرتبط با میدان مغناطیسی خورشید است.

دن لوبین محقق موسسه "اقیانوس شناسی" و همکارانش پیش‌بینی کردند که به احتمال زیاد، در آینده‌ای نزدیک، پدیده "کاهش عظیم" رخ خواهد داد که علت آن هم سیر نزولی الگوی "لکه‌های خورشیدی" است که در "چرخه خورشیدی"(به تغییرات تناوبی در فعالیت‌های خورشید و در ظاهر آن گفته می شود) اخیر مشاهده کرده‌اند و شبیه به پدیده "کاهش عظیم" سابق است.

آنها همچنین توانستند میزان "تاریک شدن" خورشید در طول پدیده "کاهش عظیم" بعدی را نیز تخمین بزنند.

در این مطالعه که در مجله "فیزیک نجومی" منتشر شد، لوبین و همکارانش تقریبا 20 سال از داده‌های جمع آوری شده توسط ماموریت "کاوشگر فرابنفش بین‌المللی" را مورد مطالعه قرار دادند. آنها تابش‌های حاصل از ستاره‌هایی که مشابه با "خورشید" هستند را بررسی کردند و آن دسته را که پدیده "کاهش عظیم" را تجربه کرده بودند، تشخیص دادند تا برای تاریکی در طول پدیده "کاهش عظیم" بعدی و به وسعت خورشید ایده‌ای کلی بگیرند.

در این پدیده خورشید یک دوره 11 ساله را تجربه می‌کند که در آن تابش اشعه ماوراء بنفش به علت فعالیت‌ لکه‌های خورشید، به اوج خود رسیده و کاهش می‌یابد. محققان تخمین زده‌اند که تابش‌های "UV" تا هفت درصد بیشتر از پایین ترین نقطه این چرخه که در آن "کاهش عظیم" رخ می‌دهد کاهش پیدا می‌کند.

به هنگام پدیده "کاهش عظیم" چه اتفاقی رخ می دهد که سبب "تاریکی" و "کاهش دما" در خورشید می شود؟ انرژی کاهش یافته که توسط خورشید تولید شده است، منجر به نازک شدن استراتوسفر لایه ازون می‌شود. این کاهش ضخامت لایه ازون، درجه حرارت استراتوسفر را تغییر می‌دهد که پس از آن روی دینامیک لایه های پایین اتمسفر و به ویژه الگوهای "آب و هوایی" و "باد" تاثیر می‌گذارد.

لازم به ذکر است که این خنک شدن در سطح جهان یکسان نیست و به عنوان مثال: منطقه‌هایی در اروپا سرد خواهد شد و برعکس مناطقی در جنوب "گرینلند" و "آلاسکا" گرم خواهند شد

برچسب ها: خورشید ، کهکشان
ارسال به دوستان
توهین قاسمیان، روحانی نزدیک به جلیلی: مذاکره کنندگان به شبکه‌ای وصل هستند که به شبکه یهود می‌رسد(فیلم) توافق چهارچوبی میان اسراییل و دولت لبنان چه مفادی دارد؟ سپاه: حمله به نقاط استقرار ارتش آمریکا در منطقه فرانسه با اقتدار صدرنشین شد؛ سنگال امیدوار به صعود، عراق با جام وداع کرد تظاهرات مردم لبنان در اعتراض به توافق دولت با اسرائیل حمله به ایست‌وبازرسی بانه با 2 شهید و 5 مجروح محسن رضایی: رهبر انقلاب در سلامت کامل هستند و اجازه مذاکرات را دادند/ خواهان آزار و اذیت ملت آمریکا نیستیم حمله آمریکا به سایت های موشکی، پهپادی و راداری در جنوب ایران / سپاه: پاسخ به تجاوز و حمله به نقاط استقرار ارتش آمریکا آخرین تیر پرسپولیس برای آسیایی شدن به سنگ خورد ترامپ: به آزار و اذیت مسیحیان در آمریکا پایان دادم؛ اکنون دین به کشور بازگشته است/ ایران هنوز می‌تواند موشک شلیک کند تشکر رئیس جمهور لبنان از آمریکا به خاطر میزبانی از مذاکرات با اسرائیل تماس تلفنی وزرای امور خارجه ایران و امارات شنبه ادارات کدام استان‌ها با تأخیر شروع به‌کار خواهند کرد؟ محسن رضایی: اگر دشمن جنگ جدیدی آغاز کنند تلفات وسیع خواهند داد ادعای نتانیاهو: ارتش تا خلع سلاح حزب الله در لبنان باقی خواهد ماند