فیلم بیشتر »»
کد خبر ۵۵۸۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۱۶-۰۶-۱۳۹۶
کد ۵۵۸۳۲۱
انتشار: ۱۱:۳۷ - ۱۶-۰۶-۱۳۹۶

بحران کره شمالی، عامل تقویت برجام

عصر ایران
تنش در شبه جزیره کره، نگاه ها را از خاورمیانه و به ویژه ایران دور می کند.
عصرایران، رضا غبیشاوی - بحران اتمی در کره شمالی، یک بحران جهانی است و تاثیراتی بر تحولات و اتفاقات مختلف جهان دارد از جمله بر برجام؛ توافقی که میان تهران و 6 قدرت جهانی درباره مسئله هسته ای ایران به دست آمد و روند تقابل میان دو طرف را به روند همکاری و تعامل در این حوزه تبدیل کرد.

نسبت ایران و بحران کره شمالی را می توان در چند بند، مورد تأمل قرار داد.

- قطعا بحران اتمی کره شمالی به سود برجام و تقویت کننده موضع حسن روحانی و ظریف در حفاظت و حراست از آن است. بحران کره شمالی نشان دهنده ارزش و قیمت بالای برجام است.

در دعوای فعلی میان ترامپ در یک سو و ایران، اتحادیه اروپا، چین و روسیه در سوی دیگر بر سر نابودی یا حفظ برجام، بحران کره شمالی به سود گروه دوم است و موضع آنها را برای نگهداری و پاسداشت برجام تقویت می کند.  بحران کره شمالی، تلاش های ترامپ برای لغو یا نابودی برجام را تضعیف می کند.

بحران کره شمالی، عامل تقویت برجام


البته در شرایط فعلی بحران در کره شمالی، در صورت تلاش ایران برای نقض برجام یا خروج یکجانبه از آن، واکنش های جهانی در برابر تهران، به مراتب شدیدتر خواهد شد چرا که تجربه کره شمالی در مقابل آنها قرار دارد.

در حال حاضر آمریکا، اروپا، چین و روسیه هیچ طرح و ایده و راه حلی برای حل بحران کره شمالی ندارند و دست آنها خالی است. در این وضعیت این سوال از ترامپ و نتانیاهو پرسیده می شود که در صورت لغو برجام، طرح جایگزین برای مسئله هسته ای ایران چیست؟

- افزایش تنش ها میان کره شمالی و آمریکا، به سود ایران است زیرا از قدرت کنشگری آمریکا علیه تهران می کاهد. تنش در شبه جزیره کره، نگاه ها را از خاورمیانه و به ویژه ایران دور می کند.

- بعضی ها در ایران، به وضعیت کره شمالی غبطه می خورند. آنها دوست داشتند و دارند ایران و دولت و جامعه اش در شرایط فعلی کره شمالی قرار داشتند و هر روز خبر جدیدی از افزایش تنش و درگیری لفظی و سیاسی با آمریکا به گوش می رسید. آنها علاقمند به فضای سیاسی اجتماعی بسته کره شمالی هستند و غبطه می خورند که چرا ایران نباید چنین فضای سیاسی بسته و تک بعدی داشته باشد.

- بعضی ها در ایران از این موضوع ناراحت هستند که چرا در مقطع کنونی، کره شمالی و نه ایران، در راس تنش و درگیری جهانی با آمریکا قرار دارد. آنها ناراحت هستند که چرا ایران از نوک جهانی آمریکا ستیزی خارج شده و کره شمالی باید جای ایران را در این حوزه بگیرد؟

- نمی توان نادیده گرفت که در ایران، دو کشور کره شمالی و جنوبی، به عنوان دو الگو مطرح هستند اگر چه الگوی سومی هم وجود دارد یعنی چین با فضای بسته سیاسی در کنار توسعه اقتصادی.

اینکه ایران در مسیر توسعه پایدار کره جنوبی گام برمی دارد یا به سمت کره شمالی تک بعدی راه را می پیماید یا چین را الگو قرار می دهد و راهی دیگری را می رود بسته به متغیراتی است که بحث درباره آنها را به مجال دیگری وامی گذاریم.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: کره شمالی
ارسال به دوستان
تارا رضایی؛ از المپیاد فیزیک تا بنیان‌گذاری استارتاپ هوش مصنوعی در سیلیکون‌ولی مرکز وکلای قوه قضاییه اطلاعیه داد زلزله ونزوئلا زنگ خطر برای برج‌های ساحلی شمال ایران/خطر پنهان امواج بلندپریود زنان باردار در معرض ۴۵ ماده شیمیایی رایج قرار دارند قیمت دلار امروز شنبه ۶ تیر ۱۴۰۵ روایت جدیدی از ترور کمال خرازی از طریق نفوذ به بیمارستان (+فیلم) رگبار باران در ۵ استان شمالی آخرین فرصت بهره‌مندی از معافیت سه فرزندی و بیشتر تا پایان شهریور ۱۴۰۵ سود بانکی ۴۰ درصدی تصویب نشده، در دست مطالعه است این اختلال در زنان ۵ سال دیرتر از مردان نمایان می‌شود دخالت کاخ سفید در انتشار مدل جدید هوش مصنوعی «اوپن‌ای‌آی» دیدنی های امروز؛ از امدادرسانی به زلزله زدگان ونزوئلا تا آیین های عزاداری در عاشورا ۵ میان‌وعده شیرین و سالم زیر ۱۰۰ کالری که هوس شیرینی را مهار می‌کنند یافته شگفت‌انگیز هوش مصنوعی: آب شاید در سطح مولکولی ترکیبی از دو مایع باشد "اول حساب کنید" ؛ وقتی درد مشترک نداریم، درک مشترک هم نخواهیم داشت