فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۷۴۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۷ - ۳۰-۰۲-۱۳۹۲
کد ۲۷۴۶۰۳
انتشار: ۱۲:۵۷ - ۳۰-۰۲-۱۳۹۲

شربت تریاک کمیاب شد

عصر ایران
دژاکام با بیان اینکه از ابتدای اردیبهشت ماه جاری در برخی از مراکز ترک اعتیاد وابسته به کنگره 60 شربت تریاک کمیاب و نایاب شده، تصریح کرد: هفته گذشته طی مکاتبه‌ای به ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت بهداشت این کمبود را اعلام کرده‌ایم.
دبیر جمعیت احیای انسانی کنگره 60 با انتقاد شدید از بی‌توجهی وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره کمبود و عدم توزیع شربت تریاک از ابتدای اردیبهشت ماه گفت: چطور ممکن است دارویی که برای بیمار تحت ترک اعتیاد جنبه حیاتی دارد، توزیع نشود؟

حسین دژاکام در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه عدم توزیع شربت تریاک در مراکز درمانی ترک اعتیاد تعجب‌آور است، افزود: مسئولان وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با مواد مخدر باید پاسخگو باشند و بگویند که چکار می‌کنند که دارویی که برای بیماران تحت درمان اعتیاد جنبه حیاتی دارد در بسیاری از مراکز کمیاب شده است؟

وی افزود: دانشگاه شهید بهشتی و کارخانه‌های تولید کننده اظهار می‌کنند که شربت تریاک ندارند و این خود جای سوال است که چطور ممکن است دارویی که تولید داخل است و مصرف کنندگان این داروها افراد بیمار با پروسه سختی هستند، یکباره نایاب شود؟

دبیر جمعیت احیای انسانی کنگره 60 ادامه داد:‌ در حال حاضرهزاران خانوار، بیمار تحت درمان شربت تریاک دارند و همه می‌دانند که این بیماران با مشکلات بسیار زیادی وارد پروسه درمان شده‌اند، این در حالیست که با عدم توزیع و کمبود این دارو بار دیگر تعداد زیادی از معتادان در حال ترک به سمت اعتیاد روی می‌آورند.

وی درباره اینکه آیا ممکن است کمبود توزیع شربت تریاک در مراکز درمانی و افزایش قیمت آن راه توزیع این دارو را به سمت بازار آزاد کشانده باشد؟ گفت: ورود داروهای ترک اعتیاد به بازار آزاد کمتر اتفاق می‌افتد و در صورتی که شربت تریاک به قیمت بالایی به فروش برسد قطعا فرد معتاد و یا خانواده‌ها حاضر به چنین هزینه‌ای نیستند و معتادان ترجیح می‌دهند با هزینه بسیار کمتری از طریق شیشه، کراک و هروئین این خلا را پر کنند.

دبیر جمعیت احیای انسانی کنگره 60 با هشدار نسبت به بازگشت افراد تحت درمان مراکز ترک اعتیاد به مصرف مواد گفت: افرادی که در حال حاضر تحت پوشش مراکز درمانی هستند بیش از 9 ماه در پروسه درمان با شربت تریاک قرار داشتند و در حال حاضر که این دارو به شدت کمیاب شده، امکان بازگشت این افراد به اعتیاد بیشتر شده است.

دژاکام با بیان اینکه از ابتدای اردیبهشت ماه جاری در برخی از مراکز ترک اعتیاد وابسته به کنگره 60 شربت تریاک کمیاب و نایاب شده، تصریح کرد: هفته گذشته طی مکاتبه‌ای به ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت بهداشت این کمبود را اعلام کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در صورتی که در اسرع وقت نسبت به تامین شربت تریاک در مراکز درمانی اقدام نشود، افرادی که تحت درمان بودند به مصرف هروئین، شیشه، کراک و سایر مخدرها روی می‌آورند.

وی درباره علت عدم توزیع و کمیاب شدن شربت تریاک گفت: عدم تولید در کارخانه‌های دارو یکی از علتهایی بوده که به مراکز اعلام شده است.

به گفته دژاکام، در مراکز ترک اعتیاد وابسته به کنگره 60 بیش از6000 معتاد در حال درمان هستند و این تنها بخشی از تعداد افراد معتادی است که پروسه درمان را طی می‌کنند و با مشکل کمبود شربت تریاک مواجه شده‌اند.

لازم به ذکر است، پیش از این نیز سرپرست دفتر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو از کمبود داروهای ترک اعتیاد در سال 92 ابراز نگرانی کرده بود.
ارسال به دوستان
خواب‌گردی؛ نقصی در مغز یا یادگاری از گذشته؟ نمایی از کاخ «ابیض ناصرالدین شاه» در سال 1290 «رویاهای بستر مرگ»؛ پدیده مرموزی که در روزهای پایانی عمر به سراغ انسان می‌آید موشک کروز هسته‌ای Burevestnik روسیه مواد رادیواکتیو را حین پرواز آزاد می‌کند!(+عکس) توضیح کانال تلگرامی رسانه رهبر انقلاب درباره پیام ۲۸ خرداد ایشان تخلیه استادیوم در میانه بازی عراق و فرانسه به دلیل طوفان و رعد و برق تویوتای دست‌ساز و کمیاب ژاپنی / ترکیب چهره کلاسیک با موتور افسانه‌ای (+عکس) گران‌ترین و ارزان‌ترین اینترنت دنیا در سال ۲۰۲۶ (+اینفوگرافیک) سفیر ایران در بغداد: باید به نگرانی‌های گروه‌های مقاومت عراق پاسخ داده شود سقوط بالگرد گشت ساحلی آمریکا مسی: فقط از صعود خوشحالم، مغزم کار نمی‌کند! دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت: امضای رسمی ترامپ پای نام خلیج فارس سند ایستادگی ایرانیان است ونس: در مذاکرات با ایران پیشرفت داشته‌ایم ۵ کشته و ده‌ها زخمی در حمله موشکی اوکراین به روسیه اژه ای: عفو بیش از ۸۰ هزار محکوم اغتشاشات؛ بازگشت ۵۸ هزار میلیارد به بیت‌المال