فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۶۲۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۲۸-۰۱-۱۳۹۰
کد ۱۶۲۶۹۵
انتشار: ۱۲:۴۹ - ۲۸-۰۱-۱۳۹۰

استفاده از یونولیت در خانه سازی ممنوع است

عصر ایران
این خبر نشان‎دهنده ممنوعیت استفاده از بلوک‎های پلی‎استایرین و یونولیتی برای قالب بندی سقف‎ها است.
  خبری که روز گذشته در سایت معماری نیوز با موضوع "ممنوعیت استفاده از سیستم گرمایش از کف" درج شد، واکنش‎های بسیاری را در پی داشت که حکایت از ناراحتی‎های افرادی از افزایش آگاهی مردم دارد.

این واکنش‎ها تا به آنجا رسید که برخی ، مدیران سایت را تهدید به تلافی نمودند. از آنجا که رسالت خبری ارزشی فراتر از این گونه مسائل دارد مدیران این سایت با تصمیم شورای سیاستگذاری ، در اقدام متهورانه‎ خبری دیگر در همین مضمون را اعلام نمودند.

این خبر نشان‎دهنده ممنوعیت استفاده از بلوک‎های پلی‎استایرین و یونولیتی برای قالب بندی سقف‎ها است.

بر اساس این خبر مرکز تحقیقات و موسسه استاندارد هنوز این نوع از عایق‎بندی را در ساختمان مورد تأیید قرار نداده‎اند. به عبارتی دیگر موسسه استاندارد ‏و تحقیقات صنعتی ایران و نیز مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن به دلایلی که بیش از هر چیز به نظر می‎رسد قابل اشتعال بودن این بلوک‎های یونولیتی و نیز مواد مضر شیمیایی به کار رفته در آن می باشد هیچ‎گونه استانداردی را برای این محصول تعریف نکرده است.

و این در حالی است که محصول فوق به راحتی در سراسر کشور خرید و فروش شده و شرکت‎های بسیاری با تبلیغات فراوان اقدام به فروش این محصول نموده و حتی در نمایشگاه های صنعت ساختمان نیز حضور چشمگیری دارند.

فروش این محصول نیز مصداقی به حضور مافیای صنعتی در حوزه ساختمان کشور دارد و باز هم پای وزارت مسکن و شهرسازی را به میان می‎کشد و این علامت تعجب را به ذهن متبادر می‎سازد که به چه دلیل وزارت مسکن و شهرسازی هیچ واکنشی در این خصوص از خود نشان نمی‎دهد و چرا سکوتی بحث‎برانگیز اختیار کرده است.



شاید بتوان با این ظاهر فریبی که وزارت مسکن تنها به عنوان یک اهرم سیاست‎گذار است ، سکوت این وزارتخانه را توجیه کرد اما برای سازمان نظام مهندسی، شهرداری و دیگر دستگاه‎های نظارتی چه توجیهی می‎توان آفرید؟

چرا سازمان نظام مهندسی در مقابل تخلفات بارز صنعت ساختمان ایران سکوتی تلخ را انتخاب کرده و به این همه قانون‎شکنی و با جان مردم بازی کردن هیچ واکنشی نشان نمی‎دهد؟

مگر نه این است که بخشنامه مذکور به صراحت غیرمجاز بودن و ممنوع بودن این بلوک‎های سقفی را اعلام کرده، پس چرا همچنان شاهد استفاده از این عایق حرارتی هستیم. چرا مهندسان ناظر جلوی استفاده از بلوک‎های استایرین را در ساخت‎وسازها نمی‎گیرند. شاید در مقابل این همه لب فروبستن‎ها بتوان تنها یک چیز را گفت : واقعاً پول مهمتر است یا شرافت حرفه‎ای؟

از سازمان نظام مهندسی بگذریم، چرا شهرداری به عنوان مهمترین مجری نظارت بر ساخت‎وسازها جلوی این قبیل محصولات خطرآفرین را نمی‎گیرد.

مگر نه این است که شهرداری‎ها برای صدور پایان‎کار باید ابتدا از سلامت ساختمان مطمئن باشد، پس چرا ناظرین شهرداری به رغم مشاهده این بلوک‎ها در سقف منازل باز هم به سازندگان پایان کار را می‎دهند و دستور توقف ساخت را صادر نمی‎نمایند.

و یک چرای بزرگ‎تر که به نوعی تمامی مسئولین و دستگاه‎های ذی‎ربط صنعت ساختمان را در بر می‎گیرد و آن جای خالی یک نظارت قوی و اهرم‎های نظارتی در صنعت ساختمان ایران است که تأکیدی به حضور پوشالی دستگاه‎های کنونی نظارتی این حوزه از صنعت است.

و اما سخن آخر:
چرا بیان یک حقیقت می‎تواند این همه واکنش‎های خصمانه در پی‎داشته باشد ؟ مگر غیر از آن است که هدف اصحاب رسانه ، آگاهی بخشی و شفاف سازی جهت تسریع در خدمتگذاری برای آسایش و رفاه مردم عزیز کشورمان است ؟
برچسب ها: یونولیت ، خانه سازی
ارسال به دوستان
رکوردشکنی گرما در اروپا با حدود ۳۰۰ فوتی چرا یک عفونت ساده در برخی افراد التهاب خطرناک ایجاد می‌کند تغییر ساعت کاری ادارات البرز به دلیل بازی تیم ملی فوتبال  نظر منفی رای دهندگان آمریکایی به جنگ با ایران تبادل ۱۶۰ اسیر جنگی میان روسیه و اوکراین محمدرضا باهنر: در جنگ نقل و نبات پخش نمی‌کنند/ با جنگ، حداقل ۲۰۰ میلیارد دلار عقب افتادیم اطلاعیه مهم بانک ملی درباره قطعی موقت سامانه‌های کارتی  هشدار حمله موشکی در دبی صادر شد شمار کشته‌های زلزله ونزوئلا به ۵۸۹ نفر رسید بقائی: ایران بیشتر از هر طرف دیگری دغدغه امنیت جمعی منطقه را دارد پزشکیان: دامنه اختیارات استانداران به گونه‌ای افزایش یافته که آنان در عمل «رییس ‌جمهور استان» محسوب می‌شوند امام جمعه اهواز: در استان خوزستان همچنان انتقال مواد مخدر به‌راحتی انجام می‌شود امام جمعه تهران: اجتماعات شبانه نباید زمینه حضور وحدت‌شکنان باشد بارش باران در ۱۳ استان کشور ۲ طوفان شدید در ژاپن/ ۲ میلیون نفر دستور تخلیه گرفتند